tisdag 13 mars 2018

Tulpaner

De öppnade sej över natten, tulpanerna, och försatte mej genast i ett soligt sinnelag. Regnet hänger i luften men det är såpass varmt att man kan ha jackan öppen.

Jag läser Anna Karenina för vad jag tror är fjärde gången och vilken fantastisk bok det är. Jag ler ända in i själen åt språket, åt hur träffsäkert liksom i förbigående kärlek beskrivs. Som när Levin inte vågar titta direkt på flickan han är kär i:

He stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking.

Så fint. Ja, det var appropå ett soligt sinne.



7 kommentarer:

Monica sa...

Härligt med tulpaner och när man har dem i mängd! Du har skönare väder, vårt ska jag inte nämna:-).
Var ett tag sen jag läste boken, ska kanske göra det också, är ju mycket bättre än filmen.

Annika sa...

Fina tulpaner.
Älskar den också, men påskliljor ännu mer ;-)
Anna Karenina ja, har bara läst den en gång. Skulle kunna läsa om den. Men är det inte Kitty och Levin som skriver till varandra med bara begynnelsebokstäverna i varje ord? En slags kärleksförklaring som de måste lista ut i sin blyghet.
Eller så minns jag bara fel och blandar ihop det med en annan bok.

Så bra att du har en bra sjuksyrra som är snabb med blodprov och träffar rätt. Inte alls om gör det, gulp.
OCH grattis till alla reafynd!! ALLTID kul.

Annika sa...

Anna, läste just hos Monica att du fyllde år igår. GRATTIS. JAG med! Vi delar födelsedag du och jag! DÄR ser man!
KUL!
Hoppas du hade toppen. Jag lagade kålpudding åt mig och P, haha. Det kände jag mest för (SÅÅÅ oromantisk middag, hehe) och SÅÅÅ gott.
Fick en del smått och gott också och blev ännu mer medelålders ;-)

Steel City Anna sa...

Mamma: är en bok man förstår bättre ju äldre man blir tror jag ;)

Steel City Anna sa...

Annika: grattis, det låter som en nysig födelsedag. Jag fyllde inte år, hade bara namnsdag :) men firas det som firas kan säger jag!

Ja, det är Kitty och Levin som gör så, vilket minne du har! Det är en väldigt fin kärleksskildring, deras relation.

Annika sa...

AHA, där ser man!! Namnsdag!! Men det ska vi absolut FIRA också :-)

Steel City Anna sa...

Annika: haha ja, firade ordentligt :)