söndag 11 september 2016

Hama beads/pärlplattor

Det utvecklades till en liten mani, pärlplattandet. Bara kunde inte sluta innan pärlorna var det, slut. Väldigt roligt, avslappnande och när jag såg citrusunderläggen så blev det ju även en praktisk användning för pärlorna! Jag kommer köpa fler pärlor ... Förmodligen ganska snart! Dessa är en blandning av IKEAs stora burk som heter Pyssla och 'riktiga' hama beads. Skillanden är inte så stor ändå tycker jag, men priset skiljer då sannerligen! En liten påse kostade 2 pund på Hobbycraft medan en gigantisk mängd kostade 4 pund på IKEA.

Roligast är det att hitta på lite mönster i stunden och byta färg ofta, men snyggast blir det har jag märkt om man orkar fylla stora fält med en färg och kanske skifta en nyans eller två, och ha en plan innan man börjar.

Här kommer lite inspiration till stora och små pysselfantaster!


Här hade jag en plan ... Ganska trist att lägga var den men fin när den var klar tycker jag! Som hämtat ur 80-talets Östtyskland, var det vissa i familjen som tyckte.
Här körde jag på fritt bara.
Här följde jag ett mönster men jag ändrade lite också.

I denna färgskala helt enkelt för att det fanns en massa pärlor kvar i dessa färger ... Tyckte det blev ganska fint.
Jul- och höstmotiv. Tröttnade snabbt på dem.




Maken undrade vad den undre skulle vara för en frukt. Självklart ett blåbär!
Det finns många som pärlar efter korsstygnsmönster, men det tröttnade jag på efter denna lilla bukett. Här kan man kolla om man vill prova.

Svart, grått, vitt och lila blev det tills dessa färger tog slut. Rött hade varit snyggare egentligen tror jag.

2 kommentarer:

Monica sa...

Väldigt fina! Är så vackra som underlägg till kaffekoppen alla de fina frukterna, väldigt kreativt och konstnärligt! Glad jag har kyrkan och vinterland, så fin!

Steel City Anna sa...

Mamma: jag ska nog gora flera lite friare alster men halla mej till bara ett par nyanser. Man skulle kunna gora sno och stjarnhimmel till exempel med nagon silhuett bara av en katt eller kyrka eller sa och resten toner av vitt, blatt och silver.

Det ska ocksa finnas pytteparlor, hama mini beads, som blir nastan som broderi. Vet inte vart de saljs.