måndag 2 maj 2016

Meersbrook Walled Garden

Denna trädgård är en del av Meersbrook Park men är lite hemlig sådär. Den omges av höga murar, såsom namnet förtäljer, och det är inte så ofta det är öppet att kika in. Igår var det "Herb Day" och man kunde köpa olika plantor, lyssna på musik och dricka te, och jag hann precis in en sväng innan jobbet. Det var jättefint! Den japanska trädgården med skylten "may peace prevail on earth" var verkligen lugnande, stillsam och vacker. Det är voluntärer som jobbar med denna trädgård och de gör ett jättejobb. Den har vunnit flera priser och BBC har skrivit om den här.

Ett träd har slagit ut och ett är kalt ...

Detta är gamla Meersbrook Hall, byggt 1780, nu ägs det av kommunen.

En väldigt vacker byggnad, som snart ska öppnas för allmänheten.

En hel del event framöver!

Den vackra viktorianska tegelmuren. Detta var en gång Meersbrook Halls köksträdgård.
Kamelia även här
















Intressant kombination, bambu och bluebells!







Här har man stammat upp en buske som jag har i min trädgård (den med de vita klockorna), det visste jag inte att det gick!

8 kommentarer:

Annika sa...

Fint Anna!
Så vårligt och vackert. DE bluebells du visar på bild finns här också, i odlat tillstånd. Vi har många av dem i vårt område.
Bambu får vi inte plantera, den sprider sig som fan om den kommer i jorden.
Kamelior är för ljuvliga.
Ja, nu kan man säga att vår vår är längre kommen än er.
Härligt för er!
Njut av er bank holiday!

Monica sa...

Så otroligt mycket vackra miljöer det finns hos dig, så vackert! Den där keramikfestivalen låter intressant:-) och det andra med. Fint med den skylten ja! Och så välvårdat det är, att man respekterar och tar hand om sin miljö och hus, tänker på att så mycket mer som skulle kunna göras här med men vi har så mycket regler för allt, men så många som skulle kunna involveras. Särskilt idag. Vi skulle ha en engagerad borgmästare i varje kommun:-), vad bra det vore.

Steel City Anna sa...

Annika: vi har haft en riktigt regnig bank holiday tills just precis nu, nar solen tittade fram! Varit ute anda. Kul att ni ocksa har bluebells!

Steel City Anna sa...

Mamma: du far foresla att bli borgmastare ;)

Ciderfestivalen har jag varit pa en gang for flera ar sen, tror du kanske var med da?

Anne-Marie sa...

Du är så flitig med inlägg att jag knappt hinner med. :)
Vilken mysig "herb garden". Ser verkligen vilsamt och rogivande ut.
Vackert med mosaiken.

Steel City Anna sa...

Anne-Marie: ja det är så vackert nu och händer så mycket så vart man än går finns det nåt att skriva om tycker jag :) den japanska delen hade verkligen en särskild stämning. Väldig fin, märks att de har stor kunskap om trädgårdar och filosofi.

Elisabet. sa...

Underbar trädgård! Lite härligt vildvuxen, tycker jag.

Steel City Anna sa...

Elisabet: ja, den är väldigt fin! De behöver fler volontärer så det inte blir för vildvuxet. Önskar jag hade tid.