söndag 31 juli 2011

Julis sista dag

Juli har varit en rent utmattande månad på många plan, och så otroligt mycket har hänt, i det lilla och i det stora. Det har varit stressigt och många förändringar på jobbet, jag har klämt in lite semester som också var väldigt innehållsrik, hunnit med inte mindre än två festivaler och två besök från Sverige, firat vår fjärde bröllopsdag och lyssnat och läst mer nyheter än vanligt på varje ledig stund.
Terrordåden i Norge skakade om världen och påminde om att människan kan vara så skoningslöst grym. Detta tillsammans med pågående krig och katastrofer runtom i världen blev en så hjärtskärande kontrast till den vackra sommaren. Allting liksom stannade upp och jag tänker på Audens dikt som börjar 'stop all the clocks' och slutar med 'The stars are not wanted now; put out every one, /Pack up the moon and dismantle the sun, /Pour away the ocean and sweep up the woods; /For nothing now can ever come to any good.' Med tiden stannar inte, den går vidare, och det blir augusti och höst som alla andra år. Det finns fortfarande godhet i världen.



Det mesta av juli har regnat bort men ett par soliga dagar har det varit. Regnet har gjort att det är grönare och friskare än vanligt, med ovanligt vacker blomsterprakt. Jag har gått många promenader och suttit i en hel del parker och funderat och lyssnat på sommarpratare. Julis bästa sommarpratare tycker jag var C-G Weichtmeister, Ann Petren, Martin Fröst, Babben Larsson, Jan Carlzon och Lars Ohly. Kjerstin Dellert fick mej förvisso också att skratta högt när hon pratade om sin passionerade stund med Birgit Nilsson.

Jag har skrivit många önskerubriker denna månad vilket var väldigt roligt, så kom gärna med flera!

Augusti tycker jag är en av årets bästa månader och jag hoppas verkligen att den blir lugnare och godmodigare än juli.

Slutligen, blandade bilder från månaden som gått:
Vy över Edinburgh
Sheffield Pride
Kvällning vid Lady Bower
Reafynd från Clarks i Meadowhall
En bit bröllopsdagspresent
Blomstrande Birmingham
Marknad på Sharrow Vale Rd

4 kommentarer:

Monica sa...

Vackra bilder och som sagt mycket händer i det lilla och det stora.

Steel City Anna sa...

En väldigt händelserik månad!

Trillingnöten sa...

Och jag som tyckte att juli varit en av de lugnaste månaderna (om man bortser från Norge)! :) Det har varit ganska skönt tycker jag! I och för sig är vi ju vanligtvis på resande fot i juli, kanske därför...

Steel City Anna sa...

Juli är den värsta månaden tycker jag efter januari och november. Hetsigt, kvavt och mer arbete än vanligt men mindre tid att göra det på. Nu är jag nöjd att det blivit augusti :) Och snart jul :D