onsdag 29 juni 2011

En magisk afton

Bilder från en kvällspromenad i fredags genom Prag, som är en av de mest sagolika, drömlika städer jag besökt. Det känns som att hamna i bröderna Lejonhjärtas körsbärs- och törnrosdalar med alla rosor, pelargoner, spetsgardiner och majestätiska röda tegeltak. Husen är som bakelser med kristyr i pastellfärger - mintgröna, rosa, ljusblå, milt gula. Det ena slottet, kyrkan eller klostret avlöser varandra, nästan alla byggnader är värda en extra titt. Det är sådär vackert att man tappar andan och jag glömde flera gånger bort att fota för att jag bara insöp skönheten omkring mej. Jag har varit i Prag två gånger tidigare, en gång mitt i julruschen och en gång mitt på dagen i september då det var så mycket turister att man mest fick fokusera på att sätta ena benet framför det andra. Prag i skymningen är helt klart att rekommendera när krimskramsbutikerna stängt och de flesta turister dricker öl på pubarna.
Svensk flagga i högra hörnet - här ligger Svenska Ambassaden




Vackraste tegeltaken

Prags slott och den enormt vackra katedralen ...








Nästan alla nummerskyltar inte bara i Prag utan överallt i Tjeckien, är sånna här vackra emaljskyltar. Det är så vackert!
Världens sötaste lilla gata, Golden Lane, där det under medeltiden huserade guldsmeder.


Överjordisk utsikt över Prag från slottet.
Kvällen övergår i sommarnatt.

6 kommentarer:

Monica sa...

Ljuvligt vackert, vilken sagostad! Jättefina foton! Far tittar och läser också.

Steel City Anna sa...

Det var verkligen oerhört vackert, påminde lite om Visby.

Monica sa...

Ja vi vill resa dit och uppleva och sen när jag såg den andra bloggen med Gotland fick jag längtan dit. Tänk vad mycket vi varit där och kanske skulle man flytta dit lekte jag i tanken tills jag läste om polismästaren Carin Götblad heter hon väl, som har det minsta huset där på Klinten på 21 kvadrat!!! Och tomten på 150 kvadrat, var för litet nu sa hon och fick tre miljoner för det! Men vackert som en saga är det:-)

Anonym sa...

baby, its fantastic! You make amazing pictures, its real art! Whenever I look at it I feel warm in my soul, like in a gallery. Love you.

Trillingnöten sa...

Så fint! Jag har hört att Prag är vackert, men har liksom aldrigs att mig in i hur det ser ut. NU skulle jag gärna åka dit!

Steel City Anna sa...

Hello anonymous husband :) thank you xx

Trillingnöten: Gör det :) Helt otroligt vackert.