fredag 22 april 2011

Påskläsning

Det här ska jag underhålla mej med i påskhelgen - svenska böcker!

Hallonbåtsflyktingen, Bitterfittan, Den motvillige monarken och Himmel.

En salig blandning, kan man säga! Jag tycker att det berikar bade boken om kungen och bitterfittsboken att varva läsning i dem - det som beskrivs om kvinnors situation i Bitterfittan visas konkret i monarkins kaffeflickor, avelskors-kvinnor och maktmissbruk. Jag har även googlat fram Gudrun Schymans så kallade talibantal eftersom det nämns i Bitterfittan och läst det igen - det är bland det basta jag nagonsin läst, i synnerhet av en politiker. Jag funderar på att printa ut det och rama in det och sätta på väggen, som en påminnelse om att jag inte är ensam. Ett citat värt att tänka på en lång fredag som den här, trots att det har några år på nacken:

(...) Ungefär 80 procent av de anställda inom skolan, vården och
omsorgen är kvinnor. Genom de senaste tio årens
skattesänkningar, kombinerade med nedskärningar, har
hundratusentals kvinnor avskedats, lönerna har stått stilla och
stressen har ökat. Frustrationen över att inte kunna ge barn,
elever, sjuka och gamla nödvändig omsorg skapar en formlig
epidemi av utbrändhet och långtidssjukskrivningar.

Alltså: omsorgsansvaret - det betalda och det obetalda -
ligger på oss kvinnor. Och det är konsekvent nedvärderat.
Samtidigt som vi vet att omsorg och kärlek är den bas som
hela samhället vilar på. Där vi hämtar vår näring som
människor. Ändå säger man att skogs- och gruvindustrin är
basindustrier och man kallar den privata sektorn för
näringslivet.

(...)Den ojämna fördelningen, och den usla värderingen, av
kärleken och omsorgen är grunden för den rådande
könsmaktordningen. Vi kvinnor ska ha omsorg om någon
annan - och vara till för någon annan - medan mansrollen
innehåller en självklar egocentrering - att vara till för sin egen
skull. Vill vi, och vågar vi, så ser vi det här överallt; på jobbet, i
hemmet, i sängkammaren och djupt inne i våra könsformade
identiteter. (...)

Gudrun Schyman

3 kommentarer:

Monica sa...

Intresssnt och Gudrun har insikt. Hon var ocksa den enda politiker som stod i snalblasten utanfor Huddinge sjukhus under vardstrejkerna som foll platt till marken. Minns jag reagerade nar hon stod dar helt ensam i sin roda kappa. Nu efterlyses toppstudenterna till bade larare och sjukvarden men de far vi nog se i atjarnorna efter hadanefter. Kanner en men hon har flyttat till England:). Nu gar snart alla i min generation i pension eller slutar av andra anledningar och just nu idag tas ALLA in pa utbildningen oavsett betyg! Blir platser over anda. Kul framtid! Men nagot tycker jag vi far det vi fortjanar.

Trillingnöten sa...

Halleluja vill jag bara skrika! Det är ju så...det faktum att ex läraryrkets status har sänkts då fler kvinnor blev lärare är ju helt sjukt. PÅ sista konferensen för läs-och skrivinlärning såg jag ett fåtal män bland över 500 kvinnor. OCH att vi värderar att jobba med datorer högre än människor genom att ge IT-folk jättehög lön och de som jobbar inom människoyrken väldigt låg lön...det är ett KALL att jobba som lärare, sköterska etc..wft?

Steel City Anna sa...

Det dar med kallet ja, det ar valdigt irriterande! Sa fanigt verkligen. Det ar ett himla bra tal Gudrun holl men det enda som uppmarksammandes var taliban-kommentaren, som missforstods eller ville missforstas i media.