fredag 13 februari 2009

Melodifestivalen

Glad fredag på er alla! Det riktigt kryllade av folk på stan idag och jag såg minst 3 stycken karlar med 1x1 meter stora Valentinkort de köpt till sina partners. Det var kö ut på gatan från en av kort/balong/nallar/muggar med världens bästa flickvän-affärerna. Själv tänker jag dock på schlager istället ...

Jag bara måste älta detta ämne lite. Jag älskar melodifestivalen och Eurovision, men här i England blir det svårare att leva ut denna kärlek. Den stora Eurovisionfinalen har jag lyckan att se med andra europeer och brukar sälla mej till irländarna som också tar denna tävling på löjligt stort allvar. Men Sveriges uttagningar är jag ganska allena om att bry mej om. Svt gör det inte heller enklare för mej eftersom enda möjligheten att se festivalen är att kolla live över internet, vilket inte alltid är möjligt. Till exempel imorgon, på alla hjärtans dag, är det möjligt att min man har andra planer än att kolla på svensk schlager. Då skulle jag vilja kolla en annan gång, när jag är helt ensam hemma och kan ha hög volym, sätta egna poäng, och dansa till (jo, absolut). Men det kan jag alltså inte. Inte heller kan jag lyssna på de vinnande bidragen, eftersom svt tar bort dom så det inte ska bli fuskigt att vissa låtar kan lyssnas på längre. Fånigt!

Jag laddar trots allt med att kolla in svts hemsida om melodifestivalen. Lili och Susie ska vara med, det är ju jätteroligt! Sen ställer de som har melodifestivalstvångssyndrom såklart med, sånna som Måns, Amy, BWO ... Och alla låtar är skrivna av Bobby Ljunggren. Jag har undrat detta länge, för i de flesta andra sammanhang så brukar en låt vara skriven av högst 2-3 personer. Inom schlagern så har 3 personer skrivit musiken och minst 3 personer till skrivit texten och så sitter det ett helt fotbollslag runt varje bord och är nervösa under poängräkningen, och då är det ändå ofta inte någon särskilt banbrytande musik vi får höra. Och en text av typen Det regnar ute, jag är ensam, solen är så långt bort, men woaoaoaoaoaoa (wailing) vi ska alltid finnas (tonartshöjning) för varaaaawaoaoaoaoaoann. Vad har liksom den där tredje textskrivaren egentligen bidragit med? Kommatecken?

Jag har inte ens hört BWOs låt i år men jag tycker ändå att de vore värda en vinst för en gångs skull, de brukar iallafall ha ganska orginella låtar och så har Alexander Bard kortbyxor, vilket bara det ger 12 poäng. Men det är ännu fullt möjligt att det blir Thorleifs med Sweet Kissin in the Moonlight vi skickar till Ryssland ... Det vore humor! Och då skulle jag vara stolt svensk, för det här med dansband, det har dom inte i England.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ar inte en schlager tjej men var det nar jag var yngre. Sta pa dig, heja som tusan och skriv sen en bra utvardering. :-)

ha en bra helg

Steel City Anna sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.